PLUS geeft vrije-uitloopeieren

PLUS supermarkten

In de Nederlandse supermarkten zijn sinds 2004 geen legbatterij-eieren meer te koop. Mede dankzij de harde inzet van Stichting Wakker Dier zijn alle supermarkten toentertijd overgestapt op scharreleieren. Supermarkt PLUS geeft nu meer… veel meer: vrije uitloopeieren. Over drie weken zijn bij alle PLUS supermarkten alleen nog vrije uitloop- en biologische eieren te koop.

Het verschil tussen vrije uitloopeieren en scharreleieren is klein. Zowel scharrel- als vrije-uitloopkippen kunnen op stok gaan, hun ei in een nest leggen, scharrelen en een stofbad nemen. Het verschil: vrije-uitloopkippen kunnen naar buiten.

De vraag is: is een kip gelukkiger in de vrije buitenlucht? Ik belde met de consumentenservice van PLUS om  te vragen wat deze omschakeling voor mij als consument betekent.

Is de vrije uitloopkip gelukkiger?
‘Ja de kip zit anders in een stal en kan nu buiten lopen.’

Is de kip niet bang voor roofdieren?
‘Nee de kip kan beschutting vinden onder struiken en bomen.’

Lopen vrije uitloopkippen niet een hoger risico op besmetting met een vogelziekte?
‘Nee dat denk ik niet, anders deden wij dit niet.’

Gaan wij als consument meer betalen voor vrije uitloopeieren?
‘Dat moet ik voor je navragen dat weet ik niet.’

Ik heb de PLUS consumentenservice mijn adresgegevens en telefoonnummer gegeven. Zij zullen binnenkort contact met mij opnemen om ook op deze laatste brandende vraag een antwoord te kunnen geven.

16-03-2012
Ernest Bokkers (ANEVEI) laat weten het een vreemde keuze te vinden van PLUS. ‘De consument moet zelf in staat zijn een keuze te maken, nu maakt PLUS de keuze voor de consument.’

1 reactie

Geef een reactie

