Vakman: Wim van Bohemen

Wim van Bohemen (66) is oud-eigenaar van Van Bohemen’s Kippenbar aan de Lange Mare in Leiden. Inmiddels heeft zijn zoon de zaak overgenomen. Wim draait nog graag een dagje mee. De poelierszaak wordt al 47 jaar gerund door de familie Van Bohemen.

Waarom bent u poelier geworden?
‘Na de mulo ben ik gelijk de zaak in gegaan. Vroeger had je niet echt een keus. Ik kom uit een echte poeliersfamilie. Mijn opa zat in het poelierschap, opgevolgd door mijn vader, toen kwam ik en inmiddels heeft mijn zoon deze zaak overgenomen. In Stompwijk staat onze eerste winkel. Als kleine jongen heb ik daar heel wat uurtjes gemaakt.’

 Welke vogelsoorten verkoopt u?
‘Kippen, ganzen, wilde en tamme eenden, kalkoenen, duiven, patrijzen, parelhoentjes. Te veel om allemaal op te noemen.’

Welke vogelsoort verkoopt u het meest?
‘Kip verkoop ik het meest, maar ik heb wel een heel uitgebreid assortiment. Ik maak van alles met kip. Van kipdelen tot vleeswaren tot kant-en-klaar-gerechten. De hoofdzaak is kip. Bij de kant-en-klaar-gerechten moet je denken aan kipketjup, ajang-pangang, kipsaigon en kipzigeuner. We hebben wel een stuk of tien gerechten met kip.’

Verkoopt u veel wild?
‘Ja, we verkopen heel veel wild. Het hele jaar door. Overal vandaan. Van eigen jagers. Van jagers uit Engeland. Zelf jaag ik niet.’

Wat vindt u zelf het lekkerste stukje vlees?
‘Scharrelpoot en parelhoen vind ik het lekkerst. Een parelhoen is  een scharrelbeest uit Frankrijk. Het is een kruising tussen een kip en een fazant. ’

Waar komt jullie kippenvlees vandaan?
‘Onze scharrelkippen en biologische kippen komen uit Frankrijk. Het is Label Rouge pluimvee. Dit is een bepaald keurmerk waarbij het welzijn voor het dier centraal staat. De Nederlandse kuikens schijnen ook antibiotica vrij te zijn. De kuikens krijgen alleen antibiotica als ze ziek zijn.’

Hoe bewerken jullie het vlees?
‘Alle producten snijden we zelf. We krijgen een hele kip binnen en snijden die zelf uit. We weten dus echt wat we verkopen. Ons vlees is uit tweede hand. Bij een supermarkt is het vlees uit vierde hand. Eerst gaat de kip naar de slachterij, dan gaat het vlees naar de uitsnijderij, dan naar een retailbedrijf die het vlees verpakt, vervolgens naar een distributiecentrum en dan pas gaat het naar de supermarkt. Supermarkten hebben dus veel minder zicht op wat ze verkopen. Ik weet het wel: kipfilet volgespoten met water.’

Hoe staat u tegenover antibiotica in de pluimveehouderij?
‘Mensen praten er wel over. We hebben folders met informatie over waar onze kippen vandaan komen. Wij verkopen biologisch vlees en wildvlees, daar zit geen antibiotica in.’

Wie zijn jullie grootste afnemers?
Dat is heel gemêleerd. We kennen geen specifieke doelgroep. Mensen uit de hele regio, dus niet alleen uit Leiden, kopen hier hun witvlees.’

Hebben jullie veel concurrentie van de supermarkten?
‘Ik heb geen concurrent, anders had ik allang niet meer bestaan. Ik heb alleen maar voordeel van de supermarkten. Mensen die hier gekocht hebben en daarna naar de supermarkt gaan, komen weer terug. De supermarkt kan niet aan onze kwaliteit tippen. Zij verkopen kipfilet opgespoten met water. Ook wat de prijzen betreft hoef je niet naar de supermarkt te gaan. Supermarkten hebben het imago goedkoop te zijn, maar als je dan later op je bonnetje kijkt dan valt het toch tegen.’

Hoe ziet u de toekomst van de poelier?
‘Positief. Je kunt er nog steeds goed je brood mee verdienen.’

Geef een reactie

